روز معلم هرساله در ایران در تاریخ 12 اردیبهشت برگزار می‌گردد. تاریخچه نامگذاری این روز چیست؟
خوب است بدانیم که این روز به یادبود کشته شدن یک معلم جوان به نام «ابوالحسن خانعلی» معلم 29 ساله‌ و دانشجوی مقطع دکترای فلسفه‌ی دانشگاه تهران در سال 1340، روز معلم نام گذاری شده است.


تاریخ این حادثه را چنین روایت می‌کند:

    “در جلسه روز یکشنبه دهم اردیبهشت ماه سال 1340، «جهانشاه صالح» وزیر فرهنگ، لایحه «اشل حقوقی جدید فرهنگیان» را تقدیم مجلس شورای ملی کرد. انتشار خبر بردن لایحه به مجلس، واکنش معلمان به خصوص دبیران دبیرستان‌ها را برانگیخت، آنها به مبالغ پرداختی و قوانین دستمزد معلمان اعتراض داشتند. تعدادی از معلمان شهر تهران به دعوت «باشگاه مهرگان» که ریاست آن با «محمد درخشش» بود، برای اعتراض به لایحه اشل حقوقی از صبح روز سه‌شنبه 12 اردیبهشت با اعلام اعتصاب، کلیه مدارس تهران را تعطیل کردند و از اوایل صبح دسته دسته به میدان بهارستان رفته و جلوی مجلس جمع شدند. جمعیت هر لحظه افزوده می‌شد. پس از مدتی اولین برخورد صورت گرفت. دقایقی بعد معلمان با پیکر خونین سه معلم روبرو شدند. دو نفر توسط نیروهای لباس شخصی توسط چاقو زخمی شده بودند و یک نفر از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود. «سرگرد شهرستانی»، رییس وقت کلانتری با اسلحه کمری خود به سر معلمی به ‌نام خانعلی شلیک کرده بود. پیکر خانعلی بر روی دست معلمان با شعار «کشتند یک معلم» به بیمارستان بازرگانان منتقل شد. اقدامات پزشکان موثر واقع نشد و وی جان باخت. موج اعتراضات و انزجار از این حادثه سراسر کشور را فرا گرفت و مدارس تعطیل شد.
    در روز 15 اردیبهشت‌ماه، شریف امامی در حالی که برخی نمایندگان مجلس درصدد استیضاح او بودند به حالت قهر مجلس را ترک کرد و بعدازظهر‌‌‌‌ همان روز استعفانامه خود را به دربار فرستاد. شاه با استعفای او موافقت کرد و فردای آن روز «علی امینی» را مامور تشکیل کابینه کرد.
    در اجتماع بزرگ معلمان در 18 اردیبهشت ماه، معلمان با صدور قطعنامه‌ای روز 12 اردیبهشت‌ماه را به یادبود اعتصاب موفقیت‌آمیز معلمان و کشته شدن معلم مرحوم خانعلی «روز معلم» اعلام کردند و مقرر شد که در این روز همه ساله کلیه مدارس و مؤسسات فرهنگی در سراسر کشور تعطیل شوند و مراسم خاصی توسط معلمان اجرا شود. این مراسم فقط چندسال به صورت رسمی اجازه برگزاری پیدا کرد.”

    سالها بعد آیت‌الله مرتضی مطهری در 11 اردیبهشت 1358 ترور شد. در بسیاری از رسانه ها در آن سال روز معلم به یادبود این اتفاق منسوب شد و حتی گاهی بعضی از نشریات و سایتها به اشتباه تاریخ ترور آیت‌الله مطهری را 12 اردیبهشت نوشته و روز معلم را به آن منسوب می‌کنند.

gomaneh.com